Som hyresgäst kan du påverka renoveringarna som planeras i din lägenhet. Det kallar vi för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll – HLU. Det innebär att vi exempelvis erbjuder målning eller tapetsering vart trettonde år. Det betyder att du som hyresgäst kan välja vilket år du vill ha underhåll i din lägenhet när det gäller målning och tapetsering. Hall och kök målas, övriga rum tapetseras. Lägenheter med ett rum och kök målas enbart.
Vi skickar ut en förfrågan om HLU under vintern på mina sidor. När det är dags för en underhållsåtgärd i din lägenhet får du ett erbjudande om renoveringen via mina sidor. Underhållet kommer sedan utföras någon gång under nästkommande år.
Du väljer själv om du vill tacka ja till det vi erbjuder för just din lägenhet eller om du vill tacka nej. Om du väljer att avstå den inplanerade renoveringen, får du istället en hyresrabatt. För att tacka nej behöver du inte göra något alls utan har beställningen inte kommit in till oss senast sista svarsdag förstår vi att du väljer rabatten istället för renoveringen. Skulle du när du får erbjudandet inte beställa renovering men ångrar dig får du en ny chans att välja nästa vinter igen.
Så här beställer du HLU
Logga in på mina sidor med hjälp av dina inloggningsuppgifter eller med Mobilt BankID. När du har loggat på mina sidor finns fliken ”Underhållstatus” och där syns automatiskt vilka underhåll som är aktuella för din lägenhet och vilka rum det gäller. Välj de underhåll du vill beställa. Avsluta med att gå till kassan och klicka på ”skicka beställningen”, så registreras den hos oss.